سلام خدمت دوستانی که شاید گذرشون به اینجا بخوره 🙂

راستش از سر کنجکاوی رفتم سراغ هیوگو یا Hugo که یک سایت ساز استاتیک هست. یکم جست و جو کردم و طبق معمول منابع فارسی خاصی پیدا نمیشه. برای همین گفتم چیزایی که تا الان یاد گرفتم را اینجا بنویسم شاید بدرد کسی بخوره.

خب همونطور که میدونید Hugo یک سایت ساز استاتیک هست و میشه گفت یکی از رقیب های jeklly که شاید از قبل باهاش آشنایی داشته باشید. برای آشنا شدن باهاش میتونید فارسی هم سرچ بزنید قبلا دوستان زحمت آموزش و معرفی jeklly را کشیدن.

اما در مورد هیوگو یک نکته جالب اگر بخوام بگم این هست که هرجایی میتونید سایتتون را آپلود کنید و نیاز به دیتابیس ندارید و لازم نیست خیلی به مسئله امنیت فکر کنید. حتی میتونید سایتتونا توی گیت هاب آپلود کنید 🙂 البته در پست بعدی به این مورد هم میرسیم. در مورد کار با هیوگو شما یک ویرایشگر متن هم داشته باشید مثل vim میتونید کارتون را انجام بدید و صفحات سایتتون را به کمک هیوگو بسازید. علاوه بر یک ویرایشگر یکمی هم باید با Markdown آشنا باشید که سعی میکنم در یک پست جداگانه در موردش بنویسم. خب بریم سراغ هیوگو.

نصب Hugo

اگر از سیستم عامل مک استفاده می کنید که کارتون ساده هست کافیه اسکریپت Homebrew را دانلود و بعد برای نصب از دستور زیر استفاده کنید.

brew install hugo

بعد از نصب هم برای تست میتونید دستور زیر را اجرا کنید تا نسخه نصب شده را نمایش بده:

hugo version

اما اگر مثل من از لینوکس استفاده می کنید میتونید hugo را از مخازن نصب کنید. برای این کار کافیه ابتدا لیست مخازن را بروزرسانی و بعد هم Hugo را نصب کنید:

aptitiude update

aptitude install hugo

خب تا اینجا ما hugo را نصب کردیم. در ادامه برای ایجاد یک سایت با Hugo به مسیری که مد نظرتون هست برید و دستور زیر را اجرا کنید:

hugo new site mysite

عبارت mysite را هر چیزی دوست دارید میتونید بزارید. خب بعد از اینکه سایت جدید ایجاد شد حالا نوبت انتخاب قالب برای سایت هست. برای نصب قالب ابتدا وارد پوشه سایت ایجاد شده برید:

cd mysite

حالا ابتدا دستور زیر را برای آماده سازی git (اگر در مورد گیت نمیدونید کافیه سرچ کنید منابع فارسی زیاد هست خوشبختانه)برای این پروژه اجرا کنید:

git init

بعد از این کار حالا نوبت نصب قالب هست. قالب های زیادی برای hugo هست که توی خود سایتش میتونید ببینید. یا اگر قالبی خودتون پیدا کردید یا نوشتید استفاده کنید. برای مثال من قالب ghostwriter را میخوام نصب کنم. کافیه از دستور زیر استفاده کنیم:

git submodule add https://github.com/roryg/ghostwriter themes/masoudi

دستور واضح هست فقط قسمت آخر باید مسیر themes و یک نام برای پوشه ای که قالب درونش قرار میگیره بدید که من اینجا اسم پوشه را masoudi‌ گذاشتم .

خب بعد از اینکار باید نام پوشه قالب را در توی فایل کانفیگ سایت هم وارد کنیم. یک فایل به نام config.toml داخل پوشه اصلی سایت ساز هست که کافیه با یک ادیتور این فایلا باز کنید و عبارت theme = “masoudi” را داخلش وارد کنید. به جای کلمه masoudi هر اسمی که مرحله قبلی وارد کردید را بنویسید.

یا هم میتونید دستور زیر را توی ترمینال اجرا کنید که همون کار را انجام میده:

echo 'theme = "masoudi"' >> config.toml

خب تا اینجا ما سایت ساز را نصب و یک قالب هم براش نصب کردیم. اما خب چطور میتونیم خروجی سایت را ببینیم ؟

برای اینکه بتونید سایت را مشاهده کنید کافیه دستور زیر را اجرا کنید:

hugo server

که توی خروجی یک لینک بهتون نشون میده کافیه توی مرورگرتون واردش کنید. برای من لینک این هست

http://localhost:1313

تبریک میگم تونستید خروجی سایت را ببینید. توی قسمت بعدی نحوه نوشتن محتوا و ایجاد کردن برگه و یک سری تنظیمات و … را توضیح میدم. اگر سوال یا اشکال یا پیشنهادی بود خوشحال میشم بیان کنید.